مرکز شیراز شناسی tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com 2020-03-28T15:18:47+01:00 mihanblog.com محمد نمازی 2014-11-29T05:56:50+01:00 2014-11-29T05:56:50+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/43 مرکز شیراز شناسی محمد نمازی، فرزند حاج محمد حسن نمازی، در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در شیراز زاده شد. دوران کودکی را در هند و چین گذراند. سال‌های جوانی را در شیراز و تهران سپری کرد. در سال ۱۳۰۳ به قصد سیاحت به آمریکا رفت، اما این سفر سرنوشت او را تغییر داده و نزدیک به سی سال در آنجا اقامت کرد. عشق به ایران برای او همیشه زنده بود و پس از موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی به ایران بازگشت. اگر چه نیت اصلی وی ایجاد مجتمع بهداشتی و درمانی بود، اما او در سفر خود به ایران با پدیده نامناسب آب آشامیدنی برخورد و تصمیم گر Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

محمد نمازی، فرزند حاج محمد حسن نمازی، در سال ۱۲۷۵ هجری شمسی در شیراز زاده شد. دوران کودکی را در هند و چین گذراند. سال‌های جوانی را در شیراز و تهران سپری کرد. در سال ۱۳۰۳ به قصد سیاحت به آمریکا رفت، اما این سفر سرنوشت او را تغییر داده و نزدیک به سی سال در آنجا اقامت کرد.

عشق به ایران برای او همیشه زنده بود و پس از موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی به ایران بازگشت. اگر چه نیت اصلی وی ایجاد مجتمع بهداشتی و درمانی بود، اما او در سفر خود به ایران با پدیده نامناسب آب آشامیدنی برخورد و تصمیم گرفت علاوه بر ساخت مجتمع درمانی، آموزشی، نسبت به انجام سیستم مناسب آب لوله کشی نیز با مشارکت انجمن اقدام نماید. به طوریکه شیراز اولین شهر ایران بود که دارای آب لوله کشی شد.

بنابراین او سازمان لوله کشی آب شیراز و نیز بیمارستان نمازی این شهر را (که در ابتدا به بیمارستان پانصد تختخوابی شهرت داشت)، راه اندازی نمود.

از دیگر خدمات او، تأسیس آموزشگاه عالی پرستاری در شیراز بود.

]]>
شادروان استاد علی سامی 2014-11-15T05:37:20+01:00 2014-11-15T05:37:20+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/42 مرکز شیراز شناسی       استاد علی سامی فرزند شادروان آقا بزرگ سامی در سال 1289 ش  در شهر شیراز به دنیا آمد . پدرش آقا بزرگ نقاش و ادیب بود و سالها در دبیرستان های شیراز به تدریس زبان عربی و ادبیات فارسی اشتغال داشت . جدش ملا علی کازرونی از مدرسان و ادیبان و شاعران مقیم شیراز بود که شرح احوالش در فارسنامه آثارالعجم به تفصیل و تجلیل آمده و فرصت الدوله شیرازی مدتی از مجالس درس ریاضی او استفاده کرده است .        استاد علی سامی از سال 1310 ش با س Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

      استاد علی سامی فرزند شادروان آقا بزرگ سامی در سال 1289 ش  در شهر شیراز به دنیا آمد . پدرش آقا بزرگ نقاش و ادیب بود و سالها در دبیرستان های شیراز به تدریس زبان عربی و ادبیات فارسی اشتغال داشت . جدش ملا علی کازرونی از مدرسان و ادیبان و شاعران مقیم شیراز بود که شرح احوالش در فارسنامه آثارالعجم به تفصیل و تجلیل آمده و فرصت الدوله شیرازی مدتی از مجالس درس ریاضی او استفاده کرده است .

       استاد علی سامی از سال 1310 ش با سمت دبیری تاریخ و جغرافیا و ادبیات فارسی در مدارس شیراز مشغول بکار شد . 

            

]]>
تصاویر مراسم بزرگداشت استاد مهدی مباشر 2014-10-29T13:26:54+01:00 2014-10-29T13:26:54+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/34 مرکز شیراز شناسی در مراسمی که از طرف دوستدارن استاد مباشر با همکاری مرکز شیراز شناسی برگزار شد از زحمات گرانقدر استاد مباشر در عرصه علم و ادب و شعر شیرازی تجلیل شد. در مراسمی که از طرف دوستدارن استاد مباشر با همکاری مرکز شیراز شناسی برگزار شد از زحمات گرانقدر استاد مباشر در عرصه علم و ادب و شعر شیرازی تجلیل شد.



]]>
مولانا جمال الدین ابو اسحق حلاج اطعمه شیرازی 2014-10-14T08:32:41+01:00 2014-10-14T08:32:41+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/32 مرکز شیراز شناسی شیخ جمال الدین ابو اسحق ، حلاج اطعمه شیرازی از شاعران و نویسندگان و طنز پرداز و نقیضه ساز شیراز در قرن نهم هجری است        ای حلقه بگوش سفره ات طوق هلال     پرداخـته ای هریســه در عــین کــمال      هـر کفچه که میزنی به طاس روغـن     گویی تو که زنده می شود روح جلال اکثرکسانی که در باره شغل بسحق ، مطلبی نوشته اند ، وی را حلاج به معنای پنبه زن و شغل او را حلاجی یا پنبه زنی می دانند . حک

شیخ جمال الدین ابو اسحق ، حلاج اطعمه شیرازی از شاعران و نویسندگان و طنز پرداز و نقیضه ساز شیراز در قرن نهم هجری است  

     ای حلقه بگوش سفره ات طوق هلال     پرداخـته ای هریســه در عــین کــمال

     هـر کفچه که میزنی به طاس روغـن     گویی تو که زنده می شود روح جلال

اکثرکسانی که در باره شغل بسحق ، مطلبی نوشته اند ، وی را حلاج به معنای پنبه زن و شغل او را حلاجی یا پنبه زنی می دانند .

حکایت کنند که به روزگار پادشاه زاده ، اسکندر بن عمر بن شیخ میرزا ، ابو اسحاق همواره ندیم مجلس او بود ، و چند روزی به مجلس او حاضر نشد . روزی که به مجلس آمد شاهزاده پرسید که مولانا چند روزی کجا بودی ؟ وی گفت : یک روز حلاجی میکنم و سه روز پنبه از ریش برمیچینم . و این بیت آورد

      منع مگس از پشمک قندی کردن        از ریش حلاج پنبه برداشتن است


لقب دیگر وی اطعمه است که این لقب را چون در اشعار خود به وصف انواع طعام ها همت گماشت به وی داده اند.
    بزغاله گرچه سرد است با نان گرم خوردن     بسحاق خورد از این سان بسیار سرد و گرمی
                                           ---------------------
   هر که شد از بورک بی قلیه سودایی مزاج    نان گــرم و دنــبه بــریان بــود او را علاج
                                           ---------------------
   وصف ((بریان محلا )) چـه بــگویم با تـو       در زمــانی که بود ســبزی و نانــش به کــــنار

وفات او را به سال 827 و 830 و 840  ه . ق نوشته اند . مزارش در زاویه جنوب غربی تکیه چهل تنان شیراز باقی است و عوام شیراز را اعتقاد بر آن است که هرکس شب جمعه با نیت خالص به زیارت قبر شیخ برود و فاتحه ای بخواند و طلب طعامی نماید مطلوب او حاصل می گردد .

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مرکز شیراز شناسی مراجعه نمایید.


]]>
داوری شیرازی 2014-10-04T06:33:25+01:00 2014-10-04T06:33:25+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/31 مرکز شیراز شناسی داوری شیرازی که نام اصلی او میرزا محمد داوری و متخلص به داوری است . از خوشنویسان و شاعران قرن سیزدهم هجری به سال  ۱۲۳۸ ه.ق در شیراز دیده به جهان گشود . داوری شیرازی فرزند چهارم میرزا کوچک وصال شیرازی بود . پدر داوری شیرازی ، وصال شیرازی خطاط و شاعر بود . افزون بر پدر، پنج برادر داوری شیرازی نیز از خوشنویسان و شاعران صاحب‌نام سده سیزدهم هجری بودند . داوری شیرازی در خوشنویسی خط نستعلیق و شکسته صاحب‌نام شده است . افزون بر پدر، پنج برادر او نیز از خوشنویسان و شاعران صاحب‌نام سده س 12.00

داوری شیرازی که نام اصلی او میرزا محمد داوری و متخلص به داوری است . از خوشنویسان و شاعران قرن سیزدهم هجری به سال  ۱۲۳۸ ه.ق در شیراز دیده به جهان گشود . داوری شیرازی فرزند چهارم میرزا کوچک وصال شیرازی بود . پدر داوری شیرازی ، وصال شیرازی خطاط و شاعر بود . افزون بر پدر، پنج برادر داوری شیرازی نیز از خوشنویسان و شاعران صاحب‌نام سده سیزدهم هجری بودند . داوری شیرازی در خوشنویسی خط نستعلیق و شکسته صاحب‌نام شده است . افزون بر پدر، پنج برادر او نیز از خوشنویسان و شاعران صاحب‌نام سده سیزدهم هجری هستند. میرزا محمد داوری در خوشنویسی خط نستعلیق و شکسته صاحب‌نام شده است.داوری شیرازی در حکمت ، انواع شعر ، ادبیات ، نقاشی ، و خطوط نستعلیق و شکسته ماهر و استاد بود و در اشعارش «داوری» تخلص می‌کرد . داوری شیرازی علوم ادبی و عربی و آداب سخنوری و خوشنویسی را در محضر پدر و برادر مهتر خود وقار ، آموخت و فنون نقاشی و چهره‌نگاری و نیز زبان و ادبیات ترکی را از شخصی به‌‌‌نام حاجی اسدالله فراگرفت . داوری شیرازی در سرودن انواع مختلف شعری به‌‌‌ویژه قصیده مهارت داشت . خطوط هفتگانه را خوش می‌نوشت و در نستعلیق قوی دست بود . صاحب "طرائق‌الحقائق" مدت دو ماه نزد داوری شیرازی تعلیم خط گرفته است . داوری شیرازی همچنین در هنر نقاشی بخصوص آبرنگ شیرین‌قلم و صاحب ابتکار بود و تذهیب و آرایش تصاویر را نیکو می‌دانست . دیوان بیگی ، مؤلف "حدیقه الشعراء" داوری شیرازی را شمس‌القلادهٔ" خاندان وصال دانسته است . از کارهای هنری وقار شیرازی ، تذهیب و نقاشی "شاهنامهٔ فردوسی" است که بعدها توسط لطفعلی‌خان شیرازی و میرزاآقای نقاش تکمیل شد . معصوم علی مولف طریق الحقایق می نویسد : کتاب شاهنامه حکیم فردوسی را بر حسب خواهش مرحوم ایلخانی فارس ، محمد قلی خان ابن جانی خان ایلخانی نوشته اند و مصور شده و حقیقتا اعجاز نموده و از جمله جواهر بی قیمت است - این کتاب در موزه مشهد نگهداری می شود



]]>
زندگی فصیح الزمان شیرازی 2014-09-27T08:30:21+01:00 2014-09-27T08:30:21+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/30 مرکز شیراز شناسی فصیح الزمان شیرازی یا سید محمد ملقب (به فصیح ‏الزمان) و متخلص به رضوانى فرزند سید ابوالقاسم فسائى از خطباء و وعاظ و شعراء عصر قاجار و بعد از آن بوده است . فصیح الزمان شیرازی در سال 1240 شمسى در شهر فسا متولد و در 16 سالگى به اصفهان رفت و دو سال در آن شهر به تحصیل مقدمات پرداخت سپس به قم آمد و ده سال در این شهر مذهبى و علمى تكمیل علوم عقلیه و نقلیه نمود و در بیست و هشت سالگى به تهران مهاجرت کرد و به وعظ و خطابه پرداخت و در دربار ناصرالدین شاه راه یافت و از او لقب (فصیح ‏الزمان) گرفت... 12.00

فصیح الزمان شیرازی یا سید محمد ملقب (به فصیح ‏الزمان) و متخلص به رضوانى فرزند سید ابوالقاسم فسائى از خطباء و وعاظ و شعراء عصر قاجار و بعد از آن بوده است . فصیح الزمان شیرازی در سال 1240 شمسى در شهر فسا متولد و در 16 سالگى به اصفهان رفت و دو سال در آن شهر به تحصیل مقدمات پرداخت سپس به قم آمد و ده سال در این شهر مذهبى و علمى تكمیل علوم عقلیه و نقلیه نمود و در بیست و هشت سالگى به تهران مهاجرت کرد و به وعظ و خطابه پرداخت و در دربار ناصرالدین شاه راه یافت و از او لقب (فصیح ‏الزمان) گرفت...





]]>
شاه داعی الله 2014-09-20T05:52:58+01:00 2014-09-20T05:52:58+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/29 مرکز شیراز شناسی    نامش سید نظام الدین محمود و لقبش شاه داعی الله می باشد .    او از سادات حسینی است که نسبش با 19 پشت به زید بن علی بن حسین ( ع) میرسد . سال تولدش را در بعضی کتب 810  ه. ق نوشته اند وی از عارفانی است که به خدمت مرشدان زمان خود از جمله جناب شاه نعمت الله ولی رسیده و از دست ایشان خرقه گرفته و شیخ مجاز ایشان در شیراز بوده است . جناب شاه داعی الله مریدانی داشته که از مشهورترین آنان جناب سید ابوالوفا را میتوان نام برد. جناب شاه داعی الله 35 عنوان کتاب 12.00

   نامش سید نظام الدین محمود و لقبش شاه داعی الله می باشد .

   او از سادات حسینی است که نسبش با 19 پشت به زید بن علی بن حسین ( ع) میرسد . سال تولدش را در بعضی کتب 810  ه. ق نوشته اند وی از عارفانی است که به خدمت مرشدان زمان خود از جمله جناب شاه نعمت الله ولی رسیده و از دست ایشان خرقه گرفته و شیخ مجاز ایشان در شیراز بوده است . جناب شاه داعی الله مریدانی داشته که از مشهورترین آنان جناب سید ابوالوفا را میتوان نام برد.



جناب شاه داعی الله 35 عنوان کتاب را تالیف و اشعاری به لهجه قدیمی شیرازی نیز دارند.
این شیخ بزرگوار چون خواجه شیراز به وطن عشق می ورزید و در طول مدت عمر تنها دفعه ای که شیراز را ترک نمود در سفر به کرمان و برای دیدار مراد خود بود و از آن پس هرگز خاک شیراز را ترک ننمود. از مضمون اشعارش مشخص است که آستان بوس حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت سید میرمحمد(ع) است و به حضرت سید علاءالدین حسین (ع) علاقه وافر داشته است.

 

ایشان در ستایش حضرت شاهچراغ (ع) چنین سروده اند

چو خواهی که برتو در دل شود باز         امام احمد موسی الرضا وسیله بســاز

 اگر نه احمــد موسی الرضا پناه بدی         خراب  بدی  احوال  مردم  شـــــیراز

امید بند چو داعی  به فیض  این سید         به شرط آنکه نهی سـر بر آســتان نیاز



]]>
شیخ ابو محمد روزبهان 2014-09-14T04:26:28+01:00 2014-09-14T04:26:28+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/28 مرکز شیراز شناسی در مشرق شیراز و در انتهای شرقی خیابان لطفعلی خان زند، در محله ای كه آن را به مناسبت وجود قبر شیخ، درب شیخ می خوانند واقع شده است. در محوطه آرامگاه سه پله سنگی قرار دارد كه به ایوانی بدون سقف منتهی می شود و در اطراف ساختمان كشیده شده است. پس از آن ایوان مسقفی دیده می شود كه در ادامه آن ایوانی دیگر با عرض كمتر به چشم می خورد و قبر شیخ و قبور دو تن از فرزندان و فرزندزادگان وی در آنجا واقع شده است.   سلطان العارفین، ابومحمد روزبهان بقلی فسایی شیرازی معروف به شیخ شطاح از ع 12.00

در مشرق شیراز و در انتهای شرقی خیابان لطفعلی خان زند، در محله ای كه آن را به مناسبت وجود قبر شیخ، درب شیخ می خوانند واقع شده است. در محوطه آرامگاه سه پله سنگی قرار دارد كه به ایوانی بدون سقف منتهی می شود و در اطراف ساختمان كشیده شده است. پس از آن ایوان مسقفی دیده می شود كه در ادامه آن ایوانی دیگر با عرض كمتر به چشم می خورد و قبر شیخ و قبور دو تن از فرزندان و فرزندزادگان وی در آنجا واقع شده است.

 

سلطان العارفین، ابومحمد روزبهان بقلی فسایی شیرازی معروف به شیخ شطاح از عرفا و علمای قرن ششم هجری است.روزبهان درسال 507 ه.ش در فسا متولد شد. در مکتب به آموختن قران پرداخت، از آغاز جوانی در پی تحصیل برآمد.از 25 سالگی در کوههای اطراف شیراز به عبادت پرداخت و حافظ قران شد. پس از سفرهای بسیاربه شیراز بازگشت و باقی روزگار را به تدریس، تربیت مریدان و نگارش کتاب گذرانید.آثار وی درباره تصوف حدود 21 کتاب است که برخی از آنها بدین شرح است:.....................


 

]]>
شب شعر 2014-09-09T06:07:48+01:00 2014-09-09T06:07:48+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/27 مرکز شیراز شناسی مراسم شب شعر شیرازی  در تاریخ 17 شهریورماه با حضور شاعران و فرهیختگان شعر و ادب شیراز در مرکز شیراز شناسی برگزار شد. *************************** 12.00

مراسم شب شعر شیرازی  در تاریخ 17 شهریورماه با حضور شاعران و فرهیختگان

شعر و ادب شیراز در مرکز شیراز شناسی برگزار شد.



***************************
]]>
مکتبی شیرازی 2014-09-07T06:49:22+01:00 2014-09-07T06:49:22+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/24 مرکز شیراز شناسی مکتبی شیرازی وی یکی دیگر از شعرای شیراز و خطه فارس می باشد که تاریخ ولادتش بر ما معلوم نیست لکن با توجه به مطالب مندرج در کتبی که در این دوران تحریر گردیده ، سال وفاتش را می توان دهه دوم از قرن دهم پنداشت ، او در آغاز در شیراز زندگی و در اواسط عمر به هندوستان سفر مینماید و مدتی را در آن دیار زندگی می کند . اشعار بسیاری از جمله داستان لیلی و مجنون  از وی به یادگار مانده مکتبی هنگام بازگشت به شیراز در روستای ییلاقی قصردشت زندگی می کند و مسجد قصردشت که به مسجد بردی موسوم است م 12.00

مکتبی شیرازی

وی یکی دیگر از شعرای شیراز و خطه فارس می باشد که تاریخ ولادتش بر ما معلوم نیست لکن با توجه به مطالب مندرج در کتبی که در این دوران تحریر گردیده ، سال وفاتش را می توان دهه دوم از قرن دهم پنداشت ، او در آغاز در شیراز زندگی و در اواسط عمر به هندوستان سفر مینماید و مدتی را در آن دیار زندگی می کند .

اشعار بسیاری از جمله داستان لیلی و مجنون  از وی به یادگار مانده مکتبی هنگام بازگشت به شیراز در روستای ییلاقی قصردشت زندگی می کند و مسجد قصردشت که به مسجد بردی موسوم است مکتب وی بوده که مدفن وی نیز گردیده است .

در کتاب شاهد صادق که در نیمه دوم قرن یازدهم در هند به چاپ رسید ، مرگ وی را در سال 916 ه . ق و مصادف با آغاز کار صفویان در ایران می دانند .

]]>
چرا به شاهچراغ، شاهچراغ می‌گویند؟ 2014-09-02T17:45:47+01:00 2014-09-02T17:45:47+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/22 مرکز شیراز شناسی شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا به امامزاده احمدبن موسی (ع) شاهچراغ می‌گویند؟ تا زمان امیر عضدالدوله دیلمی کسی از مدفن حضرت احمد ابن موسی (ع) اطلاعی نداشت و آنچه روی قبر را پوشانده بود تل گلی بیش به نظر نمی‌رسید که در   اطراف آن،  خانه‌های متعدد  ساخته و مسکن اهالی بود. از جمله پیرزنی در پایین آن تل، خانه‌ای گلی داشت و در هر شب جمعه،  ثلث آخر   شب می‌دید چراغی در نهایت روشنایی در بالای تل خاک می‌درخشد و تا طلوع صبح روشن است. چند شب جمعه مراقب می‌بود Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4
شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا به امامزاده احمدبن موسی (ع) شاهچراغ می‌گویند؟
تا زمان امیر عضدالدوله دیلمی کسی از مدفن حضرت احمد ابن موسی (ع) اطلاعی نداشت و آنچه روی قبر را پوشانده بود تل گلی بیش به نظر نمی‌رسید که در   اطراف آن،  خانه‌های متعدد  ساخته و مسکن اهالی بود. از جمله پیرزنی در پایین آن تل، خانه‌ای گلی داشت و در هر شب جمعه،  ثلث آخر   شب می‌دید چراغی در نهایت روشنایی در بالای تل خاک می‌درخشد و تا طلوع صبح روشن است. چند شب جمعه مراقب می‌بود، روشنایی چراغ به همین کیفیت ادامه داشت. با خود اندیشید شاید در این مکان، مقبره یکی از امامزادگان یا اولیاءالله باشد، بهتر آن است که امیر عضدالدوله را بر این امر آگاه نمایم


]]>
محلات قدیمی شیراز-شیراز شهری 5000 ساله 2014-08-31T07:04:16+01:00 2014-08-31T07:04:16+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/21 مرکز شیراز شناسی " شیراز " واژه ای است پارسی و بر خلاف باور برخی از جغرافیدانان ، تاسیس این شهر به قرن ها بیش از ورود اسلام به ایران باز میگردد ، به گونه ای که می توان پیشینه ی آن را به هزاره های سوم قبل از میلاد نسبت داد. کهن ترین اثر نوشتاری که نشان می دهد شیراز در چه زمانی بنا شده است ، مربوط به گل نبشته های هخامنشی است که از شیراز با نام " شی رازی اش " نام برده است. شیراز به دلیل قدمت خود ، دارای محلات قدیمی بسیار و بافت تاریخی وسیعی می باشد که برنامه مدونی برای سازماندهی آن اعلام شده

" شیراز " واژه ای است پارسی و بر خلاف باور برخی از جغرافیدانان ، تاسیس این شهر به قرن ها بیش از ورود اسلام به ایران باز میگردد ، به گونه ای که می توان پیشینه ی آن را به هزاره های سوم قبل از میلاد نسبت داد. کهن ترین اثر نوشتاری که نشان می دهد شیراز در چه زمانی بنا شده است ، مربوط به گل نبشته های هخامنشی است که از شیراز با نام " شی رازی اش " نام برده است.

شیراز به دلیل قدمت خود ، دارای محلات قدیمی بسیار و بافت تاریخی وسیعی می باشد که برنامه مدونی برای سازماندهی آن اعلام شده است.

در ادامه شناسنامه مختصری از بافت قدیم شیراز ارائه می شود تا خوانندگان با کیفیت این بافت آشنایی بیشتری بیایند.

 

محله های قدیم شیراز عبارتند از : محله اسحاق بیگ ، محله بازار مرغ ، محله بالا کفت ، محله درب شاهزاده ، محله درب مسجد نو ، محله سرباغ ، محله سردزک ، محله سنگ سیاه ، محله لب آب ، میدان شاهی و محله کلیمیها.

]]>
سالروز ملی یوزپلنگ ایرانی در شیراز 2014-08-31T05:36:57+01:00 2014-08-31T05:36:57+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/20 مرکز شیراز شناسی مسئول کمیته طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد با رویکرد فرهنگ سازی در حوزه طبیعت گردی و آموزش روش های صحیح گردشگری مسئولانه با همکاری خانه فرهنگ و محیط زیست و مرکز شیراز شناسی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به مناسبت ۹ شهریور ماه، هشتمین سالروز «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» کارگاهی را با هدف آشنایی شهروندان شیرازی با یوزپلنگ ایرانی، پیشینه و زیستگاه آن در ایران و دیگر گونه‌های حیات وحش و در معرض خطر انقراض ایران برگزارمی شود. &n

مسئول کمیته طبیعت گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد با رویکرد فرهنگ سازی در حوزه طبیعت گردی و آموزش روش های صحیح گردشگری مسئولانه با همکاری خانه فرهنگ و محیط زیست و مرکز شیراز شناسی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به مناسبت ۹ شهریور ماه، هشتمین سالروز «روز ملی یوزپلنگ ایرانی» کارگاهی را با هدف آشنایی شهروندان شیرازی با یوزپلنگ ایرانی، پیشینه و زیستگاه آن در ایران و دیگر گونه‌های حیات وحش و در معرض خطر انقراض ایران برگزارمی شود.

 

 

 

]]>
بیوگرافی اهلی شیرازی 2014-08-24T07:06:25+01:00 2014-08-24T07:06:25+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/18 مرکز شیراز شناسی وی از شعرا وعرفای شیرازی است که عمری را در راه علم و ادب سپری کرد او با بجا گذاشتن گلهای خوشبو از خود ادب پارسی را عطری دل انگیز بخشید . کلیات اشعار ایشان شامل غزلیات ، ترکیبات ، قطعات ، ساقی نامه ، رباعیات ، مثنوی سحر حلال ، مثنوی شمع و پروانه ، می باشد. اهلی شیرازی ........ Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4

وی از شعرا وعرفای شیرازی است که عمری را در راه علم و ادب سپری کرد او با بجا گذاشتن گلهای خوشبو از خود ادب پارسی را عطری دل انگیز بخشید . کلیات اشعار ایشان شامل غزلیات ، ترکیبات ، قطعات ، ساقی نامه ، رباعیات ، مثنوی سحر حلال ، مثنوی شمع و پروانه ، می باشد.






اهلی شیرازی ........

]]>
آرامگاه شیخ محمد لاهیجی 2014-08-21T05:25:03+01:00 2014-08-21T05:25:03+01:00 tag:http://shz-shenasi.mihanblog.com/post/17 مرکز شیراز شناسی آرامگاه شیخ محمد لاهیجی در نزدیکی دروازه شاه داعی الله و در محله قدیمی لب آب خانقاهی وجود داشته که به خانقاه نوربخش مشهور بوده اما اکنون به آرامگاه شیخ محمد لاهیجی شهرت دارد که در عصر حیات خویش در زاویه  این مکان به ارشاد مریدان می پرداخته . گرچه بنای اصلی آن تخریب شده اما قبر شیخ باقی است . ....................... از آثار مهم شیخ ، شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری می باشد

آرامگاه شیخ محمد لاهیجی

در نزدیکی دروازه شاه داعی الله و در محله قدیمی لب آب خانقاهی وجود داشته که به خانقاه نوربخش مشهور بوده اما اکنون به آرامگاه شیخ محمد لاهیجی شهرت دارد که در عصر حیات خویش در زاویه  این مکان به ارشاد مریدان می پرداخته .

گرچه بنای اصلی آن تخریب شده اما قبر شیخ باقی است . .......................

از آثار مهم شیخ ، شرح گلشن راز شیخ محمود شبستری می باشد

]]>